Halaushippa

Tämä on hippaleikki, jossa turvana on halaus. Yksi leikkijöistä on hippa, joka määrää halausryhmän koon. Ryhmän koko voi muuttua leikin aikana. Esim. kolme halausta ja leikkijä on turvassa, jos hän on onnistunut muodostamaan halausryhmän kahden muun leikkijän kanssa. Siitä leikkijästä, jota hippa on ehtinyt koskettaa, tulee uusi hippa.

Kuudenkehto

Tarkoitus on keinuttaa yhtä leikkijää noin kuuden leikkijän muodostamassa kehdossa. Tämä tapahtuu seuraavasti. Keinutettava asettuu lattialle selinmakuulle. Keinuttajat seisovat pareittain vastakkain hänen molemmilla puolillaan ja ottavat vahvan kanto-otteen jalkojen, selän ja niskan alta. Keinuttajat nousevat sitten tasaisesti ja varovaisesti seisomaan. (Parien on hyvä olla melko samankokoisia, että keinu kokonaisuudessaan olisi tasainen ja turvallinen. ) He alkavat tuudittaa keinua rauhallisesti ja rytmikkäästi edestakaisin. Kun tuuditettava tuntee olonsa turvalliseksi kehdossa, hän voi sulkea silmänsä. Keinuttajat voivat vielä hyräillä tahdissa jotain tuttua, tilanteeseen sopivaa laulua. Jokaista leikkijää keinutetaan vuorotellen.

Kuukävely

Kukin leikkijä saa tässä leikissä kokeilla vuorotellen, millaista on kävellä kuussa eli painottomassa tilassa. Yksi leikkijöistä kävelee aluksi normaalisti, kaksi avustajaa molemmilla puolillaan. Sitten, kun hän haluaa hypätä tai loikata ylöspäin, avustajat tukevat häntä molemmista kyynärpäistä ja kainaloista siten, että hypystä tulee mahdollisimman hidas ja pitkä. Hyppääjä saa tuntea painottomuuden keveyden. Sitten vaihdetaan rooleja.

Ystäväpiiri

Kuusi, seitsemän ihmistä muodostaa tiiviin piirin yhden leikkijän ympärille. Keskelläolija kallistuu puolelta toiselle, eteenpäin ja taaksepäin piirissäolijoiden tukiessa häntä niin, ettei hän pääse kaatumaan. Ystäväpiiri oppii vähitellen tukemaan niin turvallisesti, että keskelläolija voi luottaa heihin.

Lumimyrsky

Ryhmä jakautuu pareihin. Leikinohjaaja johdattelee leikkijät mielikuvaan, että ollaan eksyksissä lumi- tai hiekkamyrskyssä. Joka parista toinen on tilapäisesti sokeutunut myrskyssä, ja sen takia toisen eli näkevän tulee viedä parinsa turvaan. Sokeutunut luottaa täysin näkevään ja kulkee hänen turvallisessa otteessaan ja ohjannassaan perille esteistä huolimatta. Kun ollaan turvassa, vaihdetaan rooleja. Esteinä voivat olla esim. tuolit, penkit, pöydät jne. Esim. Näkevä kertoo sokeutuneelle missä ollaan menossa kuten jyrkänteen partaalla, sortuman lähellä, solassa, puron reunalla, suolla. Kaikille leikkijöille jaetaan esim. 5 lappua, joissa kaikissa lukee jokin adjektiivi tai sen tapainen. (pörröinen, kirkas, punainen, kulmikas, keväinen, mahtava, ilmava... mielummin jollain tavalla positiivisia sanoja) Leikin aikana pitaa vaihdella lappuja muiden kanssa niin, etta saisi kerättyä 5 itseään kuvaavaa lappua. Lappuja voi tarjota toiselle, mutta aina pitää perustella miksi uskoisin tämän sopivan sinulle, tai lappuja voi pyytää, mutta myös pitaa perustella miksi haluan tämän. Leikinjohtaja pistää ajan poikki jossain vaiheessa (esim. noin 10min). Lappuja saa vaihdella niin paljon ja monta kertaa kuin haluaa/jaksaa/ehtii. Lopuksi kaikki esittelevät omat lappunsa muille ja kertovat miksi valitsivat nämä laput itselleen. (eli miten ne kuvaa itseä.) Jos leikkijöitä on tuo 500, niin esittely kannattaa tehdä monessa ryhmässä.

"Tavaraesittely"

(Ikä noin 10-> sopii hyvin vähän varttuneemmille leikkijöille, missä vain, kestää noin 15-30 min riippuen leikkijöiden määrästä, joka voi olla 5-378950)
Ollaan pienissä ryhmissä, esim. 4-6 henkeä. Jokainen antaa muille ryhmäläisilleen yhden tavaransa. Jokaiseen tavaraan liittyy jokin tarina, joka pitää kertoa ryhmälle tavaraa annettaessa. Näin ryhmä kuulee 3-5 tarinaa jokaisesta ryhmäläisestä. Jos ryhmiä ei ole kovin montaa voidaan, kaikki leikkijät esitellä toisille. Tällöin muu ryhmä esittelee yhden kertomalla tarinat hänen esineistään (ja samalla myös hänestä).

Oletko sinä?

Ryhmän vetäjä alkaa kertomalla itsestään jonkin ominaisuuden tai kokemuksen, jonka hän luulee olevan ominaista vain hänelle. Esim. minua puri viime kesänä punkki. Puriko punkki ketään muuta? Muistin kastella palmuni ennen leirille lähtöä. Muistoko joku muu? Kysely jatkuu, kunnes löytyy joku ominaisuus, joka on tyypillinen vain vetäjälle. Näin käydään läpi jokainen osanottaja, kunnes jokainen on löytänyt ikioman asian.